Η βιταμίνη D είναι ένα σύμπλεγμα λιποδιαλυτών προορμονών, με τις πιο βασικές μορφές να είναι αυτή της βιταμίνης D2 (εργοκαλσιφερόλη) και της βιταμίνης D3 (χοληκαλσιφερόλη). Η βιταμίνη D που προσλαμβάνεται από την ηλιακή ακτινοβολία, τα τρόφιμα και τα συμπληρώματα διατροφής μετατρέπεται στο ανθρώπινο σώμα σε καλσιτριόλη, που αποτελεί και την ενεργή μορφή της βιταμίνης.

Ο βασικότερος ρόλος της βιταμίνης D είναι η προαγωγή της απορρόφησης του ασβεστίου και του φωσφόρου από τις τροφές στην εντερική οδό, συνεπώς παίζει τεράστιο ρόλο στην υγεία των οστών και στην πρόληψη εμφάνισης οστεοπενίας, οστεοπόρωσης και άλλων οστικών παθήσεων.
Τα τρόφιμα με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη D είναι τα    λιπαρά ψάρια, τα ιχθυέλαια, το αυγό, το συκώτι και τα μανιτάρια.

Ωστόσο, η πρόσληψη βιταμίνης D μέσω της τροφής είναι πολύ περιορισμένη και γι αυτό το λόγο η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία είναι απαραίτητη για επαρκή πρόσληψη βιταμίνης D. Σε χώρες όπου η ηλιακή ακτινοβολία δεν είναι επαρκής τους περισσότερους μήνες, οι εταιρίες τροφίμων έχουν προβεί σε εμπλουτισμό βασικών ειδών διατροφής όπως το ψωμί και το γάλα με βιταμίνη D. Επιπλέον πολύ συχνά σε αυτές τις χώρες συστήνεται από τους επιστήμονες υγείας λήψη συμπληρώματος βιταμίνης D. Οι επαρκείς προσλήψεις βιταμίνης D έχουν καθοριστεί στα 200 IU/ημέρα για άτομα έως 50 ετών, στα 400 IU για άτομα 51-70 ετών και στα 600 IU για άτομα άνω των 70 ετών.

Πρόσφατη μεγάλη επιστημονική έρευνα παρουσίασε μία ακόμα πιθανή ευεργετική επίδραση της βιταμίνης D στον ανθρώπινο οργανισμό που σχετίζεται με την απώλεια βάρους. Σύμφωνα με την έρευνα τα επίπεδα βιταμίνης D στον οργανισμό στην έναρξη μιας προσπάθειας απώλειας βάρους επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα. Από προγενέστερες έρευνες έχει αποδειχθεί ότι η παχυσαρκία συσχετίζεται με έλλειψη βιταμίνης D, χωρίς όμως να έχει διευκρινιστεί ποια είναι η αιτία και πιο το αποτέλεσμα. Στην προκειμένη μελέτη μετρήθηκαν τα επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα 38 υπέρβαρων ανδρών και γυναικών πριν οι συμμετέχοντες μπουν σε διαιτητικό πλάνο 11 εβδομάδων, κατά τη διάρκεια το οποίου προσλάμβαναν 750 θερμίδες λιγότερες από τις υπολογισμένες καθημερινές τους ανάγκες σε ενέργεια. Κατά μέσο όρο οι συμμετέχοντες είχαν επίπεδα βιταμίνης D χαμηλότερα από τα ιδανικά. Παρόλα αυτά φάνηκε ότι υπήρχε γραμμική συσχέτιση των επιπέδων βιταμίνης D πριν την έναρξη της διαδικασίας και της τελικής απώλειας βάρους. Πιο συγκεκριμένα, για κάθε αύξηση 1 ng/ml στα επίπεδα της αρχικής συγκέντρωσης 25-υδρόξυχοληκαλσιφερόλης (πρόδρομος ένωση της βιταμίνης D) στο αίμα οι συμμετέχοντες έχαναν 0,196 κιλά παραπάνω. Ενώ για κάθε αύξηση 1 ng/ml στη συγκέντρωση της ενεργούς βιταμίνης D (1,25 διυδρόξυχοληκαλσιφερόλη) στο αίμα οι συμμετέχοντες έχαναν 0,107 κιλά παραπάνω. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες με υψηλότερη αρχική πρόδρομη ή ενεργή μορφή βιταμίνης D, έχαναν περισσότερο υποδόριο λίπος.

Η συγκεκριμένη έρευνα έδειξε ότι πιθανώς θα ήταν χρήσιμη η χορήγηση βιταμίνης D παράλληλα με ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους, ωστόσο πρέπει να πραγματοποιηθούν και άλλες μελέτες για να επιβεβαιωθεί ο παραπάνω ισχυρισμός και για να διευκρινιστεί ο ακριβής μηχανισμός συσχέτισης των επιπέδων βιταμίνης D και της απώλειας βάρους.

Συμπερασματικά λοιπόν, εάν θέλετε να χάσετε κιλά και η έκθεση σας στον ήλιο είναι πολύ μειωμένη, πιθανώς ένα συμπλήρωμα βιταμίνης D να βοηθούσε στην προσπάθεια απώλειας βάρους.

Πηγή: http://www.dietup.gr, http://dietstories.gr/

ΠΡΟΣΟΧΗ! : Όλα τα παραπάνω έχουν χαρακτήρα καθαρά γενικά ενημερωτικό, δεν αποτελούν -σε καμία περίπτωση- ιατρική διάγνωση και δεν υποκαθιστούν τις ιατρικές οδηγίες ή γνωματεύσεις ή ειδικές συμβουλές. Επιβάλλεται πριν την χρήση οποιουδήποτε συμπληρώματος ή ειδικής διατροφής, να συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας Ιατρό, διατροφολόγο ή άλλον ειδικό. Διαβάστε για περισσότερα εδώ