Χρόνια και χρόνια διατηρείται στον κόσμο του fitness πως για να χτίσεις μύες και να χάσεις λίπος πρέπει να τρέφεσαι με πρωτείνη. Εντάξει δέν είναι περίεργο αλλά ούτε λάθος. Κυρίως συμφέρει εμπορικά μιας και που οι εταιρείες συμπληρωμάτων βγάζουν τα μαλλιά της κεφαλής τους με τις πρωτείνες σε σκόνη. Όμως κανείς δέν μιλάει για το πώς γίνεται η δουλειά επακριβώς μέσα στο σώμα και πως αξιοποιείται σωστά η πρωτείνη που λαμβάνουμε. Και δέν μιλάμε για τα τεράστια ποσά γραμμαρίων που μερικοί λένε ότι χρειαζόμαστε. Μιλάμε για αυτά τα γραμμάρια που θα χρειαστεί ο οργανισμός να χρησιμοποιήσει για την ανοικοδόμηση του χαμένου μυικού ιστού.

Τα παίρνουμε με τη σειρά τα πράγματα. Όταν τρώμε γεύμα που περιέχει πρωτείνες (π.χ. κοτόπουλο, ψάρι, αυγό, γιαούρτι, γάλα, όσπρια) το σώμα μας το διασπάει σε μικρά κομμάτια τα οποία ονομάζονται Αμινοξέα. Τα αμινοξέα είναι οι δομικοί λίθοι των πρωτεινών.  Τα πρωτεινικά αμινοξέα είναι 20. Αυτά το σώμα τα διοχετεύει στο αίμα για να πάνε στα κύταρα των μυών και να χτίσουν νέα μυική μάζα.

Η διάσπαση των πρωτεινικών γευμάτων στο σώμα γίνεται με την πέψη στο στομάχι και μετά στο έντερο με τη βοήθεια του συκωτιού και του παγκρέατος με κάποια ένζυμα. Η όλη διαδικασία διάσπασης της πρωτείνης σε αμινοξέα και μετά η επανασύστασή της, χρειάζεται κάποια συστατικά, βιταμίνες και μέταλλα τα οποία συνεργούν με τα ένζυμα. Πιό πολύ απο την ίδια την πρωτείνη χρειαζόμαστε τα μικροθρεπτικά συστατικά αυτά για να απορροφηθεί και να χρησιμοποιηθεί επαρκώς η όποια πρωτείνη τρώμε. Αυτά κυρίως συνοψίζονται στα παρακάτω:

  • potassium (κάλλιο) με Sodium (Νάτριο) σε αναλογία 4:1
  • trace minerals (ιχνοστοιχεία, σιδηρος, μαγνήσιο, σελήνιο κλπ)
  • Λιποδιαλυτές Βιταμίνες (A,D,E,K)
  • Βιταμίνες Συμπλέγματος B
  • Βιταμίνη C

 Το βασικότερο απο τα παραπάνω είναι το πρώτο, το κάλλιο σε συνεργασία με το νάτριο. Αυτά βοηθούν ώστε να “ξεκλειδωθούν” τα κύτταρα και να μπούν μεσω της ινσουλίνης τα θρεπτικά συστατικά μεσα για την ανοικοδόμηση τους.

Με λίγα λόγια και για να μήν μακρυγορούμε με περιττά και επιστημονικά. Όση πρωτείνη και να λαμβάνεις καθημερινά για να μπορέσει να αξιοποιηθεί και να γίνει μύες θα πρέπει να καταναλώνεις ένα σημαντικό ποσό απο πλούσια φρέσκα λαχανικά όλων των χρωμάτων ώστε να λαμβάνεις τα μικροθρεπτικά αυτά πολύτιμα συστατικά. Μία καλή ποσότητα σύμφωνα με πρόχειρη έρευνα λέει απο 7-10 φλυτζάνια την ημέρα. 

Γνώμη μου είναι πως σε κάθε περίπτωση πρέπει να προσέχουμε να έχουμε μία ισορροπημένη διατροφή, πλόυσια σε λαχανικά και όσπρια και μετά σε πρωτεινούχες τροφές. Με τον τρόπο αυτό θα απορροφούμε σωστά αυτά που χρειάζεται ο οργανισμός.

Και ΠΡΟΣΟΧΗ στα επεξεργασμένα προιόντα που περιέχουν αρκετή ζάχαρη. Αξίζει να αναφερθεί πως με κατανάλωση μακροχρόνια τέτοιων ειδών κινδυνεύουμε με ινσουλινο-αντίσταση δλδ με διαβήτη τύπου ΙΙ με τον οποίο όχι μόνο δέν θα μπορούν τα κύτταρα να απορροφήσουν την πρωτείνη αλλά και η ίδια η πρωτείνη του μυός μας θα γίνεται μέσω γλυκο-νεογέννεσης καύσιμο για τον οργανισμό. Δηλαδή θα καταβολίζουμε και θα έχουμε αδύναμους μύες.

Συμβουλή προς όλους και όχι μόνο προς γυμναζόμενους με βάρη, να τρώτε υγιεινά και να παίρνετε την γνώμη ειδικών διατροφολόγων και ίσως γιατρών για να είστε σίγουροι για την υγεία σας. Και όσο γίνεται μακριά απο επεξεργασμένες τροφές.

ΠΡΟΣΟΧΗ! : Όλα τα παραπάνω έχουν χαρακτήρα καθαρά γενικά ενημερωτικό, δεν αποτελούν -σε καμία περίπτωση- ιατρική διάγνωση και δεν υποκαθιστούν τις ιατρικές οδηγίες ή γνωματεύσεις ή ειδικές συμβουλές. Επιβάλλεται πριν την χρήση οποιουδήποτε συμπληρώματος ή ειδικής διατροφής, να συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας Ιατρό, διατροφολόγο ή άλλον ειδικό. Διαβάστε για περισσότερα εδώ