girl sweatΟ ιδρώτας είναι ο τρόπος με τον οποίο το σώμα μας αμύνεται κατά της υπερβολικής ανάπτυξης θερμοκρασίας, λόγω  της σκληρής δουλειάς των μυών μας. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένας ρυθμιστής της θερμοκρασίας του σώματός μας, ή ένας θερμοστάτης. Κάνει δηλαδή πολύ κρίσιμη δουλειά, κάτι που οι περισσότεροι αγνοούμε παντελώς και απλά στρέφουμε την προσοχή μας στο αν λερωθεί το μεταξωτό, σινιέ μπλουζάκι μας.

Το πόσο ιδρώτα παράγουμε εξαρτάται από την ένταση της άσκησης, αλλά το να ιδρώνουμε υπερβολικά δεν σημαίνει ότι εργαζόμαστε πολύ σκληρά, ούτε βέβαια ότι καίμε και περισσότερο λίπος. Μερικές φορές είναι κακό για τον οργανισμό, γιατί στέλνουμε πολύ αίμα στην επιδερμίδα για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας, αναγκάζοντας έτσι την καρδιά και άλλα ζωτικά όργανα να δουλεύουν πιο σκληρά.

Εφιστώ με την ευκαιρία, την προσοχή των αδαών στο να μη φοράνε πολλά ρούχα και κυρίως πλαστικές φόρμες, όταν γυμνάζονται το καλοκαίρι, με την ελπίδα να χάσουν περισσότερο βάρος. Κίνδυνος-θάνατος για θερμοπληξία! Το μόνο που χάνει κανείς έτσι είναι ιδρώτας, δηλαδή υγρά που αντικαθίστανται σε μία ώρα μετά την άσκηση. Επίσης, χωρίς κανένα απολύτως αποτέλεσμα είναι οι τοπικές περιτυλίξεις με πλαστικά φιλμ, που έχουν σαν σκοπό την τοπική απώλεια βάρους.

Οι ιδρωτοποιοί αδένες λοιπόν δημιουργούν τον ιδρώτα, ο οποίος βαθμιαία ανεβαίνει προς την επιδερμίδα. Η θερμότητα που παράγεται από τη μυϊκή εργασία, προκαλεί την εξάτμιση του ιδρώτα και αν θυμάστε από τη φυσική, η εξάτμιση προκαλεί μείωση της θερμοκρασίας της επιφάνειας, όπου συμβαίνει γιατί είναι ενδόθερμη αντίδραση και χρησιμοποιεί σαν πηγή θερμότητας αυτήν της επιφάνειας (του σώματος μας στη δεδομένη περίπτωση).

Πόσο ιδρώτα παράγουμε κατά την άσκηση;
Oι διαφορές είναι τεράστιες ανάλογα με την ένταση της άσκησης, τη θερμοκρασία, την εξωτερική σχετική υγρασία κλπ. Έχω μετρήσει απώλεια 4kg ιδρώτα σε δύο ώρες, αλλά έχω ακούσει και για μεγαλύτερα νούμερα.

Είναι τα αθλητικά ποτά απαραίτητα για την ενυδάτωση μετά από την άσκηση;
Όχι στην συντριπτική πλειψηφία των περιπτώσεων και 100% όχι αν γυμνάζεσθε λιγότερο από 60′ ακόμη και σε υψηλή ένταση. Το νερό κάνει αυτή τη δουλειά τέλεια από μόνο του! Οι ελάχιστες περιπτώσεις στις οποίες μπορούν, ή πρέπει να χρησιμοποιούνται τα αθλητικά ποτά, αφορούν αθλητές πολύωρων αθλημάτων.

Από τι αποτελείται ο ιδρώτας;

Είναι σημαντικό εδώ να αναφέρουμε ότι ο ιδρώτας δεν αποτελείται μόνο από νερό.

Χαλκός, αμμωνiα, κρεατίνη, άλατα, ουρία, μαγγάνιο, κάλιο, νάτριο είναι μερικά από τα δεκάδες στοιχεία που αποβάλλουμε κατά την εφίδρωση!

Οι άνθρωποι – αθλητές που χάνουν μεγάλες ποσότητες νατρίου κατά την εφίδρωση, είναι αρκετά επιρρεπείς στις κράμπες! Η καλύτερη αποθεραπεία σε αθλητές, οι οποίοι εμφάνισαν κράμπες κατά την διάρκεια της άσκησης, είναι διατροφή και υγρά πλούσια σε νάτριο και κάλιο!

 

Χρήσιμα συμπεράσματα:

  • Ο ιδρώτας είναι το πιο αποτελεσματικό όπλο κατά της υπερθέρμανσης του σώματός μας όταν προπονούμαστε. Είναι ένας πολύ σοφιστικέ αμυντικός μηχανισμός.
  • Το ότι ιδρώνουμε  περισσότερο δεν σημαίνει ότι καταβάλουμε μεγαλύτερη προσπάθεια.
  • Ο ιδρώτας έχει ελάχιστη σχέση με τη μόνιμη απώλεια βάρους.
  • Η τεχνητή εφίδρωση είναι μια άσκοπη διαδικασία προορισμένη μόνο για άσχετους.
  • Το νερό είναι υπεραρκετό για σωστή ενυδάτωση ακόμη κι όταν έχουμε χάσει πολύ ιδρώτα.

Και να κλείσω με κάτι πολύ σημαντικό: Ο ρόλος του ιδρώτα ως προς την αποτοξίνωση του οργανισμού είναι υπερεκτιμημένος. Βοηθάει μεν, αλλά όχι τόσο όσο ισχυρίζονται πολλοί που έχουν συμφέροντα (αυτοί που πουλάνε σάουνες για παράδειγμα).

 

Το άρθρο πγάζει απο τον ιστότοπο  totalfitness-christos και απο τον ιστότοπο coolweb.gr

Αποποίηση ευθύνης