Δεν μπορούμε να εξηγήσουμε μόνο σε σχέση με τους μυς πώς είναι δυνατό, σε εξαιρετικές συνθήκες, να σηκώνουμε υπερβολικά βάρη. Το παράδειγμα της μάνας που σηκώνει το αυτοκίνητο για να ελευθερώσει το παιδί της ίσως να είναι μια ανυπόστατη φήμη, όμως γιατροί και ψυχολόγοι συμφωνούν πως όταν διακυβεύεται η επιβίωσή μας, όλες οι μυϊκές ίνες συνεργάζονται στην κίνηση, ακόμα κι αν δεν έχουν προπονηθεί. Ολόκληρος ο οργανισμός μας προετοιμάζεται να τα δώσει όλα. Έτσι, καταλαβαίνουμε πως όλα ξεκινούν απο τον εγκέφαλο. Εάν διατάξει ο εγκέφαλος σύμφωνα με μια κατάσταση στρές, τότε μπορούμε και να υπερβούμε τον εαυτό μας. Για να δούμε όμως τι συμβαίνει την ώρα του Στρές γενικότερα στον οργανισμό.

Το στρες ερεθίζει τον υποθάλαμο(υπόφυση), που παράγει μια ειδική ορμόνη, την φλοιοεπινεφριδιοτρόπο ορμόνη – ACTH. Η ACTH είναι μια πεπτιδικής φύσεως ορμόνη που παράγεται από τα κορτικοτρόπα κύτταρα του προσθίου λοβού της υπόφυσης, ως αποτέλεσμα της διέγερσης από την υποθαλαμική ορμόνη κορτικοεκλυτίνη (CRH). Η ACTH διεγείρει την έκκριση κορτιζόλης, αλδοστερόνης και ανδρογόνων από το φλοιό των επινεφριδίων. Διεγείρει το πρώτο στάδιο της στεροειδογένεσης, που αφορά τη μετατροπή της χοληστερίνης σε πρεγνενολόνη. Η έκκριση της ACTH ακολουθεί τις ημερήσιες διακυμάνσεις της έκκρισης CRH από τον υποθάλαμο. Η μέγιστη συγκέντρωση παρατηρείται τις πρώτες πρωινές ώρες και μετά την έντονη προπόνηση με βάρη, ενώ η ελάχιστη συγκέντρωση παρατηρείται στο μέσο περίπου της νύκτας. Ταυτόχρονα, ο εγκέφαλος παράγει ενδορφίνες, ουσίες που βοηθούν ν´ αντέχουμε τον κόπο, τον πόνο και να διατηρούμε την ψυχραιμία μας. Οι πνεύμονες διαστέλλονται για να χωρέσουν περισσότερο αέρα, η καρδιά αυξάνει τους χτύπους της, αυξάνει η αρτηριακή πίεση και συνεπώς αυξάνει η εισρροή αίματος στους μυς. Ο θυρεοειδής εκκρίνει τη θυρεοειδική ορμόνη, η οποία επιτρέπει την καλύτερη χρήση των σακχάρων, άμεσης πηγής ενέργειας.

Ώς Συμπέρασμα: Δημιουργώντας – εάν είναι δυνατό – τεχνητό σρες κινδύνου την ώρα της προπόνησης αυξάνουμε την επίδοσή μας κάποιο ποσοστό. Αυξάνονται οι αντοχές μας και η δύναμή μας. Ακόμη έχουμε περισσότερη άκκριση ανδρογόνων ορμονών οι οποίες είναι σημαντικές για την ανάπτυξη.

Σύμφωνα με την επίδραση του στρές όμως στον οργανισμό μας, μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί μετά την σκληρή προπόνηση με βάρη ή μετά απο μεγάλο στρες, θα πρέπει να ανεβάσουμε την ινσουλίνη. Η ινσουλίνη είναι αυτή που θα καταπιέσει την κορτιζόλη η οποία εκκρίνεται σε μεγάλα επίπεδα μετά την κόπωση και το στρές, αφού η υψηλή ACTH την προκαλεί. Το ίδιο συμβαίνει και τις πρωϊνές ώρες αφού όπως είδαμε και τότε τα επίπεδα της ACTH έιναι υψηλά. Για το λόγο αυτό ενδείκνυται να καταναλώσουμε απλά σάγχαρα και πρωτεΐνες μετά την σκληρή προπόνηση αλλά και στο πρωϊνό γεύμα μας για να εκτοξεύσουμε την ινσουλίνη και έτσι να αποφύγουμε την καταβολική κατάσταση απο την ανεβασμένη κορτιζόλη καθώς και για να δημιουργήσουμε το κατάλληλο αναβολικό περιβάλλον που θα μας οδηγήσει στην ανάπτυξη.

Φυσικά ένα άλλο πολύ σημαντικό συμπέρασμα είναι, οτι το στρές γενικά δεν κάνει καθόλου καλό εάν δεν προέρχεται μόνο απο την σκληρή προπόνηση και την εγκεφαλική μας αυθυποβολή σε αυτό την ώρα εκείνη για λόγους επιδόσεων. Το στρές στη ζωή μας μας αδυνατίζει, μας ατροφεί και μας κουράζει αφάνταστα και μας προκαλεί και διάφορες κακές καταστάσεις στην γενική υγεία μας. Διώξτε το όσο μπορείτε και προσπαθείστε να ξεκουράζεστε επαρκώς.

Να τρέφεστε Σωστά και Ισορροπημένα !