Το γνωρίζετε πως ο καθένας μας έχει μέσα στο σώμα του τα δικά του ναρκωτικά; Όχι μεταφορικά. Κυριολεκτικά. Αυτά λέγονται ενδορφίνες. Έχω αναφερθεί και στο παρελθόν σε αυτά και λέω να αναλύσω λίγο παραπάνω. Διότι μας κάνουν τη ζωή μας λίγο καλύτερη.

Υπάρχουν τουλάχιστον 20 διαφορετικές ενδορφίνες και κάποιες που ονομάζονται b-endorphins είναι δυνατότερες απο τη μορφίνη και έχουν παίξει ρόλο σε οτιδήποτε απο τον αλκοολισμό, τον διαβήτη, τη γήρανση, τον εγκέφαλο κλπ.

Οι ενδορφίνες δρούν όπως ακριβώς και τα οπιοειδή. Δηλαδή η ηρωίνη και η μορφίνη. Είναι νευροδιαβιβαστές. Αλληλεπιδρούν με συγκεκριμένους υποδοχείς στα κύτταρα του εγκεφάλου και του νοτιαίου μυελού. Όταν εισέρχονται στους υποδοχείς αναχαιτίζουν ή μπλοκάρουν τα σήματα πόνου, φόβου ή πίεσης. Μας κάνουν να αισθανόμαστε πιό αισιόδοξοι, πιό συγκεντρωμένοι, χαρούμενοι, με καλή λίμπιντο και πολλά άλλα που μας καλυτερεύουν τη ζωή πολύ φυσικά. Και έχουν σχέση και με την άσκηση.

Οι ενδορφίνες παράγονται στον υποθάλαμο για ανάγκες του σώματος. Για να δούμε τι ενεργοποιεί τις ενδορφίνες;

  • Άσκηση— Το “runner’s high” υπάρχει στα αλήθεια και είναι το αίσθημα ευφορίας που νοιώθεις μετά απο τρέξιμο, μα πρέπει να προσπαθήσει κάποιος για να το πετύχει. Η άσκηση με βάρη ή η έντονη αεροβική ή το σπρίντ θα κάνει ακόμη μεγαλύτερη την ενεργοποίηση ενδορφινών. 
  • Διαλογισμός και αναπνοή — Tai chi, Pilates και yoga πιστευεται πως εγείρει ενδορφίνες.
  • Η γέννηση ενός παιδιού — Πιστευεται πως είναι υποκατηγορία της πίεσης και του πόνου. Και προκαλεί έκκριση ενδορφινών.
  • Αλκοόλ — Ελαφριά κατανάλωση αλκοόλ όπως κόκκινο κρασί, διεγείρει ενδορφίνες όπως σεροτονίνη μα μεγάλη κατανάλωση κάνει το αντίθετο. (ΠΡΟΣΟΧΗ !!)
  • Μαύρη σοκολάτα και νόστιμα γεύματα — διεγείρουν ενδορφίνες
  • Πιππεριές τσίλι — Η καψαικίνη διεγείρει ενδορφίνες.
  • Μασάζ — φαίνεται να διεγείρει διάφορες ενδορφίνες.
  • Sex — δέν νομίζω πως χρειάζεται περεταίρω εξήγηση.
  • Υπερ-ιώδες φώς — Αυτό εξηγεί γιατί κάποιοι που χρησιμοποιούν κρεββάτια solarium για μαύρισμα βιώνουν λίγο “runner’s high”.

Δέ θα σταματήσω να επιμένω προς όλους να κάνουν κάτι να καλυτερεύουν τη καθημερινότητά τους. Και σε αυτό παίζει μεγάλο ρόλο η άσκηση. Κυρίως η άσκηση με αντιστάσεις όπως η άσκηση με βάρη. Κάνει καλό σε πληθώρα θεμάτων. Και σε άνδρες και σε γυναίκες. Καίει λίπος και σε γεμίζει με ωφέλιμη μυική μάζα, σε κάνει συμπαγή και σκληρό, σε προστατεύει απο ασθένειες όπως την οστεοπόρωση στις γυναίκες και σε κάνει και νοιώθεις χαρούμενος. Γιαυτό να ασκείστε.

Για το λόγο αυτό όποιος έχει κάνει κάποιον καιρό προπόνηση με βάρη και έχει νοιώσει την αίσθηση μετά για ώρες, δέν σταματάει να το κάνει. Γιατί όπως λέω καμιά φορά για τον εαυτό μου, “είμαι ένας εξαρτημένος”.

 

ΠΗΓΕΣ:

  • Dalayeun, JF; et al. “Physiology of beta-endorphins. A close-up view and a review of the literature.” Biomedicine & Pharmacotherapy. 1993, Vol. 47, issue 8.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7520295
  • Lundbeck Institute. “Neurological Control: Neurotransmitters.” (June 1, 2009) http://www.brainexplorer.org/neurological_control/Neurological_Neurotransmitters.shtml
  • Sailing, Jasmine. “Endorphins: Free Smack!” Morbid Curiosity, 1998. http://cyberpsychos.netonecom.net/jsailing/actual/heroin.html
  • Stoppler, Melissa Conrad, MD. “Endorphins: Natural Pain and Stress Fighters.” March 15, 2007. (June 1, 2009)http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=55001
  • The Merck Manuals Online Medical Library. “Neurotransmission.” Nov. 2005. (June 1, 2009) http://www.merck.com/mmpe/sec16/ch207/ch207a.html
  • The Merck Manuals Online Medical Library. “Principles of Endocrinology.” Nov. 2005. (June 1, 2009)http://www.merck.com/mmpe/sec12/ch150/ch150a.html
  • University of Bonn. “Runners’ High Demonstrated: Brain Imaging Shows Release Of Endorphins In Brain.” ScienceDaily. Mar. 6, 2008. (June 5, 2009)http://www.sciencedaily.com­/releases/2008/03/080303101110.htm
  • Wake Forest University Baptist Medical Center. “Small Study Points To Addictive Effects Of Frequent Tanning.” ScienceDaily. Mar. 29, 2006.http://www.sciencedaily.com­/releases/2006/03/060329084053.htm
  • WebMD. “Meditation Boosts Mood, Immune System.” Aug. 18, 2003. (June 4, 2009) http://www.webmd.com/balance/news/20030818/meditation-boosts-mood-immune-system
  • Zimmerberg, Betty. “Synaptic Transmission: A Four Step Process.” Multimedia Neuroscience Education Project, Williams College Neuroscience. 1998. (June 5, 2009) http://www.williams.edu/imput/introduction_main.html

ΠΡΟΣΟΧΗ! : Όλα τα παραπάνω έχουν χαρακτήρα καθαρά γενικά ενημερωτικό, δεν αποτελούν -σε καμία περίπτωση- ιατρική διάγνωση και δεν υποκαθιστούν τις ιατρικές οδηγίες ή γνωματεύσεις ή ειδικές συμβουλές. Επιβάλλεται πριν την χρήση οποιουδήποτε συμπληρώματος ή ειδικής διατροφής, να συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας Ιατρό, διατροφολόγο ή άλλον ειδικό. Διαβάστε για περισσότερα εδώ