Όπως όλοι περιμέναμε αγωνιοδώς, έρχεται το καλοκαίρι σιγά σιγά. Πάντα αποτελεί κίνητρο για άνδρες και γυναίκες στο να κόψουμε περιττές θερμίδες και να καλυτερέψουμε την ποιότητα των τροφών που καταναλώνουμε. Όνειρο όλων, ένα καλοσχηματισμένο σώμα, χωρίς λίπος και γεμάτο ενέργεια.

Προσοχή όμως! Να μήν αποτελέσει κίνητρο στο να στραφούμε αλόγιστα σε πιθανόν επικίνδυνες για την υγεία μας, λύσεις . Ο λόγος για διάφορα σκευάσματα τα οποία μας υπόσχονται «στέγνωμα και γράμμωση» γρήγορα, πράγμα που εγκυμωνεί σοβαρούς κινδύνους για την καρδιά μας. Τα περισσότερα που κυκλοφορούν ανήκουν σε δύο κατηγορίες. Τα θερμογεννετικά και τα γενικότερα λιποτροπικά(διουρητικά κ.α.). Θα πρέπει να προσέξουμε πάρα πολύ με τη χρήση τέτοιων συμπληρωμάτων διότι έχουν σχέση με την καρδιακή λειτουργία. Θα πρέπει να συμβουλευόμαστε το γιατρό μας πρίν τα λάβουμε και να είμαστε σίγουροι πως είμαστε καρδιακά υγιείς.

Θερμογεννετικά

Ανάλογα με το προϊόν, μπορεί να περιέχουν ένα δραστικό συστατικό ή διάφορους συνδυασμούς, όπως εκχυλίσματα τσαγιού, δραστικές ουσίες εσπεριδοειδών (π.χ. συνεφρίνη) και πιπεριών (π.χ. καψακαϊνη), καφεϊνη και ανάλογά της (π.χ. γκουαρανά), εκχυλίσματα βοτάνων (π.χ. γιοχαμπίνη) και φυτικά παράγωγα ασπιρίνης (π.χ. από ιτιά). Μπορεί επίσης να περιέχουν συστατικά που δρουν διουρητικά ή έχουν ανορεξιογόνο δράση, διεγείρουν το θυρεοειδή, ενισχύουν τη δραστικότητα της ινσουλίνης, ελαττώνουν την παραγωγή κορτιζόλης ή εμποδίζουν την απώλεια μυϊκού ιστού. Απαγορεύεται η ελεύθερη διάθεση σκευασμάτων με προρμόνες, εφεδρίνη, εφέδρα, ψευδοεφεδρίνη, χημικά διεγερτικά ή άλλες ουσίες με έντονη φαρμακολογική δράση.

Τρόπος δράσης: Τα θερμογεννετικά προάγουν τη θερμογένεση, δηλαδή αυξάνουν τη σωματική θερμοκρασία, με αποτέλεσμα την αύξηση του μεταβολισμού και την αποβολή θερμίδων με τη μορφή θερμότητας. Επιπλέον, διεγείρουν την παραγωγή νορ-αδρεναλίνης, ορμόνης απαραίτητης για την καύση του λίπους, καθώς και νευροδιαβιβαστών που προκαλούν αύξηση της ενεργητικότητας και ταχύτερο κορεσμό της πείνας.

Αντενδείξεις: Τα θερμογενετικά είναι πολύ ισχυρά, δρουν σαφώς διεγερτικά και ορισμένα ενδέχεται να είναι τοξικά ή να προκαλούν εθισμό. Ακόμα είναι εξαιρετικά επικίνδυνα σε άτομα που πάσχουν απο καρδιακές παθήσεις.

Σημεία προσοχής: Δεν πρέπει να υπερβαίνετε ποτέ τη συνιστώμενη δοσολογία ή το ενδεικνυόμενο διάστημα συνεχούς χρήσης. Μην τα χρησιμοποιείτε όταν έχετε πυρετό, εάν η θερμοκρασία περιβάλλοντος υπερβαίνει τους 35C, όταν εργάζεστε στο ύπαιθρο, περνάτε πολλές ώρες κάτω από τον ήλιο καθώς κι όταν γυμνάζεστε πολύ έντονα κάτω από συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας ή κακού αερισμού.

Εναλλακτική λύση: Υιοθετήστε μια δίαιτα περιεκτική σε θερμογόνες τροφές, όπως πιπεριές, σκόρδο, κρεμμύδια, ψαχνό πουλερικών, άπαχο κόκκινο κρέας και ψάρια. Χρησιμοποιείτε επίσης τακτικά θερμογόνα καρυκεύματα (πιπέρι, κάρι, τσίλι).

Λιποτροπικά

Τα δημοφιλέστερα είναι η καρνιτίνη, το συζευγμένο λινολεϊκό οξύ (CLA) και η λεκιθίνη. Συχνοί επίσης είναι οι συνδυασμοί της καρνιτίνης με γκουαρανά (περιέχει καφεϊνη), βιταμίνες Β (χολίνη, ινοσιτόλη, Β6) και χρώμιο. Άλλα συνήθη συστατικά είναι η μεθειονίνη, το ασβέστιο, τα φωσφορικά άλατα, αντιοξειδωτικά και ορισμένα λιπαρά οξέα (π.χ. ω-3). Όπως εύκολα κατανοεί κανείς, τα περισσότερα από τα παραπάνω αναφερόμενα συστατικά υποβοηθούν ούτως ή άλλως την καλύτερη λειτουργία του οργανισμού. Είναι όμως πολύ πιθανόν να λείπουν από εξειδικευμένα προγράμματα διατροφής ή να χρειάζονται σε μεγαλύτερες ποσότητες κατά τη διάρκεια δίαιτας αδυνατίσματος και έντονης άσκησης.

Τρόπος δράσης: Βελτιώνουν τα επίπεδα ενέργειας κατά την άσκηση, ενεργοποιούν ένζυμα που εμπλέκονται στο μηχανισμό της λιπόλυσης, αυξάνουν τη διαπερατότητα των κυτταρικών μεμβρανών, διευκολύνουν τη μεταφορά των λιπαρών οξέων στα μιτοχόνδρια για να καούν, υποβοηθούν γενικότερα το μεταβολισμό του λίπους και ιδιαίτερα την αποβολή του από το ήπαρ.

Σημεία προσοχής: Τα λιποτροπικά θεωρούνται γενικώς ασφαλή, εφόσον δεν γίνεται υπέρβαση της συνιστώμενης δοσολογίας, και αποτελεσματικά, εφόσον καλύπτουν επιπρόσθετες διατροφικές ανάγκες. Όταν υπάρχει ανεπαρκής πρόσληψη λιποτρόπων συστατικών μέσω των τροφών, ο μεταβολισμός δεν γίνεται σωστά, αυξάνονται τα τοξικά κατάλοιπα και η ικανότητα καύσης λίπους μειώνεται. Έτσι, όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, η συνετή χρήση τους συμβάλλει στην αποκατάσταση των θρεπτικών ελλείψεων και συνεπώς στην ομαλότερη λειτουργία του οργανισμού. Αντίθετα, εάν ο οργανισμός παίρνει από τις τροφές ό,τι χρειάζεται, η παραπάνω από την αναγκαία ποσότητα πρόσληψή τους δεν θα επιφέρει κανένα επιπλέον αποτέλεσμα στη μείωση του σωματικού λίπους.

Εναλλακτική λύση: Αυξήστε την κατανάλωση λαχανικών, φρούτων, γαλακτοκομικών χαμηλών λιπαρών, προϊόντων σουσαμιού, άψητων ξηρών καρπών και λιπαρών ψαριών. Συγχρόνως, περιορίστε την πρόσληψη κορεσμένων ζωικών λιπαρών και προϊόντων με ραφιναρισμένο αλεύρι, γλυκόζη, ζάχαρη και εξευγενισμένα φυτικά λίπη.

Πάνω απο όλα, τρέφεστε φυσικά και ισορροπημένα όσο μπορείτε περισσότερο. Είναι το μόνο που μπορεί να σας διασφαλίσει μία καλή υγεία. Και υπάρχουν τρόποι μέσω ενός σωστού διατροφικού πλάνου, αλλά και της σωστής προπόνησης, να κάνουμε το σώμα που ονειρευόμαστε. Θα τα πούμε σύντομα πάλι με νέα προγράμματα διατροφής και προπόνησης.

ΠΡΟΣΟΧΗ! : Όλα τα παραπάνω έχουν χαρακτήρα καθαρά γενικά ενημερωτικό, δεν αποτελούν -σε καμία περίπτωση- ιατρική διάγνωση και δεν υποκαθιστούν τις ιατρικές οδηγίες ή γνωματεύσεις ή ειδικές συμβουλές. Επιβάλλεται πριν την χρήση οποιουδήποτε συμπληρώματος να συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας Ιατρό, διατροφολόγο ή άλλον ειδικό. Διαβάστε για περισσότερα εδώ