Ένα πολύ σημαντικό σημείο στην στρατηγική για την αύξηση του  μυϊκού όγκου είναι ο χρόνος πρόσληψης των θρεπτικών συστατικών (nutrient timing ) μετά από  μια προπόνηση. Κι αυτό γιατί στα πρώτα 45 περίπου λεπτά  μετά το πέρας της άσκησης οι  μεταβολικές συνθήκες στον οργανισμό είναι τέτοιες που επιτρέπουν την ταχύτερη αλλά και  μεγαλύτερη αφομοίωση των θρεπτικών συστατικών που θα προσληφθούν.

Ακόμα κατά το χρονικό αυτό διάστημα πρέπει να αναστραφεί η καταβολική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο οργανισμός  μετά την προπόνηση κι αυτό  μπορεί να γίνει  μόνο  μέσα από τη διατροφή. Σε καμία άλλη χρονική στιγμή κατά την διάρκεια της ημέρας δεν μπορεί η διατροφή να έχει τόσο δραστικά θετικό ρόλο στο προπονητικό πρόγραμμα όσο σε αυτά τα πρώτα 45 λεπτά.

Ας δούμε όμως τι συνθήκες επικρατούν στο μυϊκό κύτταρο μετά από μια προπόνηση με βάρη: Ο ρυθμός αποδόμησης της  μυϊκής πρωτεΐνης είναι αυξημένος.  Ταυτόχρονα όμως αυξάνει και ο ρυθμός σύνθεσης νέας  μυϊκής πρωτεΐνης. Υπάρχει δηλαδή ένας λόγος σύνθεσης / αποδόμησης μυϊκής πρωτεΐνης  με την αποδόμηση να επικρατεί σε περίπτωση που δεν δημιουργηθούν οι κατάλληλες αναβολικές συνθήκες,  αν δηλαδή δεν υπάρξει η κατάλληλη διατροφική υποστήριξη.

Πιο συγκεκριμένα, για να υπάρξει σύνθεση  μυϊκού ιστού πρέπει: α) να υπάρξει άμεση αύξηση των βασικών αμινοξέων (Βαλίνη,  τρυπτοφάνη,  φαινυλαλανίνη,  θρεονίνη, μεθειονίνη, λυσίνη, ιστιδίνη, ισολευκίνη, λυσίνη) στο αίμα. β) να υπάρχει ευνοϊκή ως προς τον αναβολισμό συγκέντρωση ορμονών στο αίμα κυρίως αυξημένη συγκέντρωση ινσουλίνης σε σχέση  με την κορτιζόλη. Η ινσουλίνη είναι, σε αυτή τη φάση, η ορμόνη που ενεργοποιεί τον αναβολικό μηχανισμό στα κύτταρα.

Αν περάσει αυτό το κρίσιμο διάστημα των 45 λεπτών ο οργανισμός αποκτά αντίσταση στην δράση της ινσουλίνης και η αναβολική διαδικασία  μπορεί να είναι και μέχρι 3  φορές  μικρότερη. Mε πιο απλά λόγια,  αν δεν καταναλωθεί άμεσα πρωτεΐνη σε συνδυασμό με υδατάνθρακα, ο μυϊκός όγκος αντί να αυξηθεί θα μειωθεί.

Θεοχάρης Καρίνος, Διατροφολόγος

ΠΡΟΣΟΧΗ! : Όλα τα παραπάνω έχουν χαρακτήρα καθαρά γενικά ενημερωτικό, δεν αποτελούν -σε καμία περίπτωση- ιατρική διάγνωση και δεν υποκαθιστούν τις ιατρικές οδηγίες ή γνωματεύσεις ή ειδικές συμβουλές. Επιβάλλεται πριν την χρήση οποιουδήποτε συμπληρώματος ή ειδικής διατροφής να συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας Ιατρό, διατροφολόγο ή άλλον ειδικό. Διαβάστε για περισσότερα εδώ